El
proyecto Erasmus+ KA101 que presenta el IES Sorts de la Mar de Dénia
tiene como objetivo mejorar las competencias básicas del alumnado
alrededor de las materias STEAM (Science, Technology, Engineering,
Arts, Mathematics). Competencia de aprender a aprender, Competencia
matemáticocientífica y tecnológica y Competencia digital.
También
pretende mejorar la motivación del alumnado hacia estas materias
impulsando una ampliación
metodológica más dinámica y activa por parte del profesorado de
matemáticas, biología y geología, física y química como son el
flipped classroom, aprendizaje basado en problemas, pensamiento
computacional.
Los
objetivos del proyecto son:
-
Mejorar las competencias del alumnado en las asignaturas STEAM
-
Desarrollar nuevas metodologías activas de aprendizaje entre el
profesorado de las ramas de ciencias, matemáticas y tecnologías.
-
Potenciar el uso de las TIC y mejorar la competencia en su uso por
parte del alumnado y el profesorado.
-
Mejorar la competencia lingüística en lenguas extranjeras, sobre
todo el inglés, por parte del profesorado.
-
Motivar las vocaciones científicas y tecnológicas entre el
alumnado, en especial entre las chicas.
-
Fomentar la capacidad de resolución de problemas
-
Trabajar la capacidad de análisis
-
Mejorar la competencia aprender a aprender, la digital, la
matemática- científica y tecnológica
-
Desarrollar proyectos interdisciplinares fomentando la creatividad y
la innovación
-
Establecer contactos europeos para posibles proyectos KA229 más
ambiciosos alrededor de las materias STEAM también eTwinning.
El
proyecto comprende las siguientes experiencias:
-
1 movilidad de Jobshadowing en Glasgow, Hyndland Secondary School. La
ciudad de Glasgow se ha convertido en una ciudad pionera en el
desarrollo de proyectos STEM para motivación del alumnado tiene un
consorcio Erasmus+ con diferentes entidades Ayuntamiento,
Universidad, centros escolares y socios en todo el territorio
europeo, se ha convertido en referente a nivel de educación STEM. La
movilidad la realizará la profesora de tecnología y directora del
IES Sorts de la Mar de Dénia, para profundizar en la organización
de este tipo de aprendizajes y su implementación a nivel de centro.
-
2 movilidades de Jobshadowing en Copenague en el Intenational School
of Hellerup centro donde desarrollan proyectos interdisciplinares a
través del arte y la ciencia desde hace un tiempo. La movilidad la
realizaría la profesora jefe del departamento de dibujo y la
profesora jefe del departamento de ciencias.
-
2 movilidades al curso STEAM AND EDUCATIONAL ROBOTICS: AN INNOVATIVE
WAY OF TEACHING. Larissa, Grecia. Desarrolla la vertiente
interdisciplinar de estos proyectos la movilidad la realizarían la
jefe del departamento de tecnología y la jefe del departamento de
economía, pues se desarrolla una parte alrededor de la gestión
económica de proyectos.
-
2 movilidades al curso Maths & Moves: teach mathematics through
movement (STEAM education)-Ommen
(Holanda). Nuevas dinámicas para la clase de matemáticas. La
movilidad la realizaría el jefedel departamento de matemáticas y
otro profesor de matemáticas, para poder organizar dinámicas con
alumnos de altas capacidades y el otro con dificultades de
aprendizaje.
-
1 movilidad al curso STEAM Education - For a Reality Oriented and Fun
Learning Environment -Berlin
(alemania). La realizaría el secretario del instituto y profesor de
física y química por su interés en aplicar casos de la vida real
en los proyectos prácticos.
-
2 movilidades al curso STE[A]M in Classroom - Multiple Intelligences
- Gamification - Microlearning -
Flipping Classrooms - CLIL. Voula (Grecia) Diferentes metodologías
de aprendizaje, la movilidad la realizaría el jefe de estudios por
la diversidad de dinámicas y la jefe del departamento de física y
química, concretamente por la metodología de la clase invertida.
Con
estas experiencias se espera, por parte del profesorado, adquirir la
preparación para desarrollar proyectos interdisciplinares STEAM,
mejorar la coordinación de estas asignaturas y los resultados
académicos. El centro pretende convertirse en un ejemplo de buenas
prácticas en este campo y ser modelo para otros centros de la zona.
The
Erasmus + KA101 project presented by IES Sorts de la Mar of Dénia
aims to improve the basic competences of students around STEAM
subjects (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).
Competence of learning to learn, mathematical-scientific and
technological competence and digital competence.
It
also aims to improve students' motivation towards these subjects by
promoting a more dynamic and active methodological extension by
faculty of mathematics, biology and geology, physics and chemistry
such as flipped classroom, problem-based learning, computational
thinking. The objectives of the project are:
-
Improve student skills in STEAM subjects
-
Develop new active learning methodologies among teachers in the
branches of science,
mathematics
and technology.
-
Promote the use of ICT and improve the competence in its use by
students and teachers.
-
Improve the linguistic competence in foreign languages, especially
English, by teachers.
-
Motivate scientific and technological vocations among students,
especially amongst girls.
-
Promote the ability to solve problems
-
Work the analysis capacity
-
Improve the learning to learn competence, digital,
mathematical-scientific and technological
-
Develop interdisciplinary projects fostering creativity and
innovation
-
Establish European contacts for possible more ambitious KA229
projects around the STEAM subjects also eTwinning.
The
project includes the following experiences:
-
1 Jobshadowing mobility in Glasgow, Hyndland Secondary School. The
city of Glasgow has become
a pioneer city in the development of STEM projects for the motivation
of students, it has an Erasmus + consortium with different entities
City Council, University, schools and partners throughout the
European territory and has become a reference at the level of STEM
education. The mobility will be performed by IES Sorts de la Mar of
Dénia Headmistress, also Technology Techer, to deepen in the
organization of this type of learning and its implementation at the
center level.
-
2 Jobshadowing mobilities in Copenhagen at the Hellerup International
School center where interdisciplinary projects are related through
art and science for a long time. The mobility would be carried out by
the head teacher of the drawing department and the head teacher of
the science department.
-
2 mobilities to the course. STEAM AND EDUCATIONAL ROBOTICS: AN
INNOVATIVE FORM OF TEACHING. Larissa, Greece. To develop the
interdisciplinary activity of these projects mobility, to be carried
out by the head of the technology department and the head of the
economics department, as well as a part of the economic management of
the projects.
-
2 mobilities to the Maths & Moves course: teaching mathematics
through movement (STEAM education) - Ommen (Holland). New dynamics
for the math class. The mobility is done by the head of the
department of mathematics and another teacher of mathematics, to be
able to organize dynamics with students with high abilities and the
other with learning difficulties.
-
1 mobility to the STEAM Education course - For a fun and
reality-oriented learning environment -
Berlin (Germany). The realization will be carried out by the
secretary of the institute and professor of physics and chemistry for
his interest in the application of real life cases in practical
projects.
-
2 mobilities to the STE [A] M course in the classroom - Multiple
intelligences - Gamification - Microlearning
- Flipping Classrooms - CLIL. Voula (Greece) Different learning
methodologies, mobility,
carried out by the head of studies, diversity of dynamics, and the
head of the department of physics and chemistry, specifically, by the
method of the inverted class.
These
experiencies will allow teachers to acquire the preparation to
develop interdisciplinary STEAM projects, to improve the coordination
of these subjects and the academic results. IES Sorts de Mar de Dénia
wants to be an example of good practices in this field and a model to
follow by others Schools in the area.
Comentarios
Publicar un comentario